Herken je het? Je hebt misschien zo’n 30 websitebezoekers per maand. Of je weet niet eens hoeveel mensen jouw website bezoeken. Je vindt het ook niet zo belangrijk want je haalt je klanten uit jouw offline netwerk?

Het is natuurlijk prachtig als je ‘omkomt in de klanten’. Maar als je net zoals veel ondernemers best aan de bak moet om voldoende klanten te krijgen is het wel een gemiste kans als je de online communicatie niet actief inzet. Want als je beseft dat je misschien wel 7 contactmomenten hebt met iemand voordat deze persoon (wel of niet) klant wordt dan weet je dat je hier wat kostbaars laat liggen. Een websitebezoek is weer een contactmoment.

Daarom geef ik je hier vijf tips om je op weg te helpen naar meer websitebezoekers.

Tip 1 Meer websitebezoekers? Meten is weten

Is jouw website gekoppeld aan Google Analytics? Mooi. Dan kun je precies zien hoeveel bezoekers je de afgelopen maand hebt gehad. Check wel even of jouw ip adres is uitgesloten. Je bent vaak je grootste fan;-) In Google Analytics zie je welke pagina’s veel of weinig bezoekers trekken. Ook kun je zien of de mensen via organische verkeer, directe link of social media op jouw website zijn gekomen. Zo kun je voor jezelf analyseren welke pagina’s of artikelen blijkbaar goed aanslaan.

Heb je geen inzage in Google Analytics of weet je niet hoe het werkt? Vraag er dan naar bij jouw webdesigner.

Tip 2 Gebruik je social media regelmatig voor meer websitebezoekers

Wat is regelmatig? Ik heb verschillende dingen uitgeprobeerd. Op een gegeven moment postte ik geloof ik zelfs 4 keer per week. Daarmee ging mijn totaalbereik wel omhoog. Maar de reacties gingen kelderen, net als het bereik per bericht. Nu zijn er genoeg mensen die zo werken omdat ze afhankelijk zijn van het totaalbereik. Dat ligt deels aan de content, maar niet helemaal. Ook zeer goede en populaire bloggers waarvan ik vind dat ze meer zichtbaarheid van Facebook verdienen hebben hiermee te maken. Maar voor mijzelf voelt het niet goed om meer te posten en minder interactie te hebben.

Te weinig posten is ook niet handig. Ik moet zeggen dat ik hier zelf net de nadelen van heb ondervonden. Ik had het nogal onrustig, thuiswerken en een verbouwing gaan niet goed samen, en ik kon het meteen merken in mijn bezoekersaantallen op de website. Toch weer wat gemiste contactmomenten. Auw!

Tip 3 Schrijf voor jouw doelgroep en houd rekening met Google voor meer websitebezoekers

Schrijf over wat bij jou en jouw business past. En over wat jouw doelgroep nu echt wil weten natuurlijk. Als het goed is heb je bij het opvolgen van tip 1 daar al wat inzicht in gekregen. Schrijf over iets dat er toe doet. Iets wat je doelgroep mateloos boeit en waar jij bij kunt helpen. Meer tekst is niet altijd beter. Maar als je echt iets te zeggen hebt is meer vaak wel beter. Google houdt van lange teksten van meer dan 500 woorden. Ja Google kickt zelfs ontzettend op teksten van meer dan 2.000 woorden. Maar pas wel op. Houd je lezer in gedachten, want je uiteindelijke doel is om de lezer te bereiken. Google is uiteindelijk niets meer of minder dan de poortwachter.

Vind je schrijven leuk maar te tijdrovend? Lees dan eens, het artikel over hoe je niet te veel tijd kwijt raakt aan het schrijven van artikelen.

Tip 4 Meer websitebezoekers met foto’sMeer websitebezoekers Martin Metsemakers

Visuele berichten vergroten de betrokkkenheid’

Een quote die bevriend fotograaf Martin Metsemaker veel gebruikt. En terecht moet ik zeggen. Hij weet met pakkende foto’s de aandacht te vragen voor de diensten en producten van ondernemers. Het maakt wel uit of je professionele fotografie hebt of zelf even een foto maakt met je mobieltje. Soms kun je voor je Facebookpagina prima een foto maken met je mobieltje voor het laten zien van een stukje ‘achter de schermen’. Dat zorgt ook voor een bepaalde echtheid. Maar het is vergelijkbaar met een uitnodiging voor een feest die je via een mailtje krijgt of via de post. Een professionele foto geeft aan dat je net als met die uitnodiging via de post iets bijzonders mag verwachten.

Tip 5 zorg voor nog meer klantcontact

Check het. Heb je door jouw inspanning meer websitebezoekers gekregen? Kijk weer eens op Google Analytics. Wat werkte wel en wat niet? Wil je nog meer klantcontact halen uit je bezoekersaantallen? Dan kun je eens gaan experimenteren met weggevers, nieuwsbrieven etc. Want met een mailadres ben je minder afhankelijk van de reuzen zoals Google en Facebook.

Vergeet daarbij je offline netwerk niet. Zelf was ik eerst vooral bezig met online zichtbaarheid. En dat werkte niet, tenminste niet zonder offline. Eerst werd ik daar onzeker van. ‘Hoe belangrijk is mijn vak eigenlijk?’. Maar in veel branches gaat het om de combinatie van online en offline. Dat is voor mij niet anders. Samen een sterk team. En eigenlijk word ik daar ook veel blijer van. Want als online geheel offline vervangt, waar blijven wij mensen dan?

Wil je meer weten over het krijgen van websitebezoekers? Lees dan het artikel over hoger in Google komen.

Blogartikelen op de mail over inspirerend ondernemen!
Alleen wanneer er nieuws van 011Online is over inspirerend ondernemen!
Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord, dat ik met zorg jouw gegevens verwerk. Vind je de 011Online mail toch niet leuk? Uitschrijven is simpel.