Hoger in Google? Nee niet altijd inderdaad. Maar je wilt toch niet dat je website een lege bank in het park is? Klaar voor wat gezellige drukte?

Het internet staat er vol mee. Zelf schrijf ik  net zo goed over hoger in Google komen in bijvoorbeeld het artikel Hoe komen anderen hoger … en het artikel Hoog in …. Waarom doe ik dat dan zelf ook? Proberen hoger in Google te komen? Ten eerste wil ik natuurlijk als blogger weten of iets lukt of niet en wat ik er voor moet doen. Dat is gewone vak idioterie. Maar ik schrijf lang niet altijd een blog artikel met het idee om hoger in Google te komen. Het is namelijk niet het richtpunt voor mij. En waarschijnlijk ook niet voor jou. 

Hoger in Google, waarom wil je dat?

Klanten zeggen soms, ‘ik wil ook graag hoger in Google komen’. Maar dit is meestal niet de eerste behoefte van de klant. Ik vraag dan ook naar de vraag achter de vraag. ‘Waarom wil je dat?’.

Als ik het netjes zeg moet ik zeggen ‘wat is de reden dat je dat wilt’. Want, zo kreeg ik te horen op de opleiding (waar ik heel blij mee was hoor) ‘waarom’ is te direct en komt aanvallend over. Gaandeweg ontdekte ik gelukkig dat ik bij zeer directe Achterhoekers of Twentenaren (en alle andere zeer directe mensen) die kermis achterwege kan laten. Die vinden namelijk ‘waarom’ prima. Lekker duidelijk.

Maar terug naar het verhaal. Waarom willen mensen hoger in Google komen? Ze willen bijvoorbeeld meer (relevante) websitebezoekers, zodat ze gevonden worden door de potentiële klant. Of ze willen nieuwsbrief aanmeldingen omdat ze afspraken willen. En ze willen dat de website daarin ondersteund. Niet iedereen wil dit trouwens hoor. Er zijn ontzettend veel mensen die een visitekaartje website willen. Ook anno 2017. Maar die vinden ‘hoger in Google komen’ meestal wat minder belangrijk.

Hoger in Google, levert dat op wat je wilt

Terug naar jouw wensen. Tenminste ik neem aan dat je dit leest omdat je ook wat meer reuring (Twents voor gezellige drukte) wil via jouw website, toch?

Levert hoger in Google komen meer relevante websitebezoekers op? Niet altijd. Zelf heb ik een artikel over sneller bloggen dat binnen de top 3 staat in Google, maar deze levert mij toch nog minder bezoekers op dan een ander artikel van mij dat op een haast onvindbare plek in Google staat. Het andere artikel gaat echter over een onderwerp dat ontzettend in trek is.

Levert hoger in Google komen meer nieuwsbrief aanmeldingen op? Of mensen zich gaan aanmelden voor je nieuwsbrief is zeker niet alleen afhankelijk van  een positie in Google. Dus nee, die vraag is ook niet direct te beantwoorden.

Hoe dan wel meer relevante bezoekers of meer nieuwsbriefaanmeldingen?

Ik zeg niet dat het geen oplossing kan zijn, maar…

Ten eerste kun je ook meer klanten krijgen door een titel te gebruiken waar  jouw bezoeker de ogen niet vanaf kan houden. Of door de structuur te verbeteren met een woest aantrekkelijke meta-omschrijving (de beschrijving die je leest onder de titel). Wil je meer weten over de structuur van een tekst en hoe die te optimaliseren voor Google in WordPress? Lees dan eens mijn artikel over YOAST SEO. Maar let daarbij dus wel op, want YOAST is een plugin en  ziet niet of je tekst het ‘sexappeal’ heeft dat je zoekt.

Wil je meer nieuwsbriefaanmeldingen? Dan moet je vooral naar het totale proces bekijken.  Is jouw artikel eigenlijk wel relevant voor jouw gewenste doelgroep? Sprekende de teksten aan? Gaat het invullen makkelijk? Dit is net zo belangrijk. Misschien nog wel belangrijker als je al veel relevante websitebezoekers hebt.

Soms kan een totaal andere weg beter zijn. Of een ‘goede versterker’.  Zelf ben ik aan het experimenteren met Facebook adverteren. Zo gauw ik mooie resultaten boek zal ik daar vast een keer over bloggen.

Hoger in Google komen, niet per se.

Ik zou dus zeggen, vraag jezelf eerst af waarom wat de reden is dat je denkt hoger in Google te willen komen. En ga dan pas kijken of een hogere Google positie de oplossing is. Heel veel succes!

Blogartikelen op de mail over inspirerend ondernemen!
Alleen wanneer er nieuws van 011Online is over inspirerend ondernemen!
Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord, dat ik met zorg jouw gegevens verwerk. Vind je de 011Online mail toch niet leuk? Uitschrijven is simpel.